جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

رد نظریه جایگاه خاص زمین در جهان

   

فیزیکدانان دانشگاه دارتموث نظریه‌هایی که بر اساس آنها، زمین یک جایگاه خاص در جهان بوده و اینکه انبساط فزآینده جهان یک توهم است را رد کرده‌اند.

 

کشف اینکه انبساط جهان در حال سرعت گرفتن است، توانست جایزه نوبل فیزیک سال 2011 را بدست آورده و منجر به نظریه انرژی تاریک شد که تصور می‌شود سه چهارم انرژی کل جهان را ساخته و تاکنون شناسایی نشده است.

اما برخی دانشمندان این نظریه را مطرح کرده بودند که زمین، منظومه شمسی و کهکشان راه شیری دقیقا در مرکز جهان قرار داشته و آنرا نقض فرض استانداردی خوانده بودند که جهان هیچ مرکزی ندارد، از این رو می‌شود انبساط جهانی را بدون انرژی تاریک یا هر نوع قانون جدید فیزیک توضیح داد.

اما به گفته فیزیکدانان آمریکایی، این نظریه با آزمونهای مشاهده‌ای نمی‌خواند. آنها چگونگی تاثیر موقعیت جهان در یک جایگاه خاص را بر نور باقیمانده از زمان انفجار بزرگ موسوم به پیش‌زمینه ریزموج کیهانی محاسبه کرده و دریافتند که این نظریه غیرممکن است.

این پژوهش در مجله Physical Review D منتشر شده است.

نوشته شده در شنبه 25 آبان 1392برچسب:,| ساعت 23:14| توسط حسین رستمی زاده|


 
 
 
حتما چیتای آهنین ترسناک و سگ-ربات قدرتمند دارپا را به خاطر دارید؟ اکنون این موسسه باز هم در همکاری دیگری با بوستون دینامیکز به سراغ نوع دیگری از ربات های سخت جان رفته است: می پرد، شنا می کند و از سنگ ها بالا می رود. با RHex آشنا شوید!

این پسر کوچولوی شش پا، با بدن فشرده و مستحکم خود می تواند به هر جایی سرک بکشد. از هر نوع زمینی بگذرد و شیب های تا ۶۰ درصد را به خوبی پشت سر بگذارد. در حالی که باتری آن شش ساعت دوام می آورد. در کنار اینها باید برخی قابلیت های پیشرفته رباتیک را افزود که شاید در تکنولوژی امروزه بی نظیر باشند. مثلا این ربات پشت و رو ندارد و در صورتی که به پشت بیافتد، دوباره به صورت عادی راهش را ادامه می دهد.

 


نوشته شده در دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,| ساعت 10:21| توسط حسین رستمی زاده|

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد برخی افراد که بدن آن ها بدون دلیل بو می دهد، احتمالا به نوعی اختلال ژنتیکی غیرمعمول مبتلا هستند که “سندرم بوی ماهی” نامیده می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، به علت زیاد از حد بودن ماده ای به اسم تری میتل آمین بوی آمونیاکی تند و بسیار تیز و زننده ایجاد می کند که شبیه به بوی ماهی گندیده است و به همین جهت این بیماری را به اسم سندرم بوی ماهی نیز می نامیم که به علت اختلال در یک آنزیم است که یک آنزیم خاصی در بدن مختل می شود و این بیماری ایجاد می شود .

سندرم “تریم تیلامنیوریا”  (  Trimethylamine ) عامل بروز آن تولید و انتشار مقادیر زیادی از ترکیب ” تریم تیلامین” (TMA) از بدن است.

TMA زمانی تولید می شود که فرد غذاهای غنی از نوعی ماده خاص موسوم به کولین را مصرف و هضم کند. این ماده در ماهی های آب شور، تخم مرغ، جگر و حبوبات خاص مثل سویا و لوبیای قرمز موجود است.

افرادی که به این اختلال متابولیکی مبتلا هستند حتی با وجود رعایت کردن مسائل بهداشتی بازهم بوی نامطبوعی از بدنشان تولید می شود.

پائول وایز نویسنده اصلی این مقاله و از متخصصان مرکز حواس شیمیایی مونل درفیلا دلفیا تأکید کرد: این سندرم پیامد های روانی و اجتماعی قابل ملاحظه ای برای فرد مبتلا می تواند در پی داشته باشد اما در عین حال هم تشخیص آن بدون آزمایشات خاص معمولا دشوار است.

این سندرم در واقع حاصل بروز نواقصی در یک ژن موسوم به


::ادامه مطلب::
نوشته شده در پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 21:13| توسط حسین رستمی زاده|

حس بویایی

حس بویایی

بوها به وسیله سلول های گیرنده تخصیص یافته در سقف حفره بینی تشخیص داده می شوند.

 


::ادامه مطلب::
نوشته شده در چهار شنبه 10 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 10:59| توسط حسین رستمی زاده|

مغز در خواب، خود را Reset می‌کند

مغز در خواب، خود را Reset می‌کند

انسان‌ها بدون خواب تحریک پذیر و ناکارآمد و می‌شوند اما اینکه خواب چگونه ما را بهبود می‌بخشد هنوز به طور کامل درک نشده است اما تحقیقات یک روانشناس آمریکایی نشان می‌دهد که وی پاسخی برای عملکرد مغز درحالی که ما خواب هستیم یافته است

به گزارش خبرگزاری مهر، گیولیو تونونی روانشناس از دانشگاه ویسکوزین - مدیسون نظریه‌ای را ارائه داده که طی آن اظهار می‌دارد هنگامی که ما خواب هستیم مغز خود را به حالت اولیه باز می‌گرداند و یا به اصطلاح خود را Reset می‌کند و شرایطی را که در طول روز ایجاد شده از بین می‌برد، همین مسئله موجب می‌شود که صبح روز بعد وقتی از خواب بیدار می‌شویم احساس طراوت کرده و آماده یادگیری و فرآیند ورود و خروج اطلاعات هستیم.


::ادامه مطلب::
نوشته شده در سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 14:46| توسط حسین رستمی زاده|

 

آيا تا به حال از برخورد اطرافيان خود به خاطر اين كه سيگار مي‌كشيد ناراحت شده‌ايد؟ از اين كه همه از بوي بد سيگار شاكي مي‌شوند و گاهي به شما اعتراض مي‌كنند چه احساسي پيدا مي‌كنيد؟ تا حالا آرزو نكرده‌ايد كاش از مشكلات و بيماري‌هاي ناشي از سيگار رها شويد؟ يا اين كه كاش هيچ گاه به سيگار لب نمي‌زديد؟ تا به حال چند تا از عزيزان خود را به علت استعمال سيگار يا غم‌انگيزتر از آن در اثر مجاورت نزديك با افراد سيگاري از دست داده‌ايد؟شايد هم شما اصلا سيگار نمي‌كشيد، در اين صورت از اين كه يك فرد سيگاري، سيگار خود را در كمال آرامش جلوي شما روشن مي‌كند و هيچ توجهي به حقوق شما نمي‌كند چه حسي پيدا مي‌كنيد؟سيگاري‌هاي بسياري وجود دارند كه فقط به خاطر اعتيادي كه به سيگار داشته‌اند، در بيمارستان بخصوص بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شده‌اند و بسياري از آنها در حال دست و پنجه نرم كردن با مرگ هستند. واقعا چرا با وجود اين همه داستان تكراري افراد همچنان سيگار مي‌كشند؟ هر روز همه ما داستان‌هاي غم‌انگيزي درباره سيگار كشيدن مي‌بينيم يا مي‌خوانيم ولي چرا همچنان از اين كار دست نمي‌كشيم؟

::ادامه مطلب::
نوشته شده در جمعه 5 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 15:55| توسط حسین رستمی زاده|

 

 به نقل از يورونيوز، سولارایمپالس نخستین هواپیمای خورشیدی خواهد بود که آسمان دو قاره را می شکافد.آندره بورشبرگ، خلبان هواپیمای سولارایمپالس گفت: نکته فوق العاده امکان پرواز است. اوج گرفتن تا ارتفاع 9 هزار متری و ذخیره انرژی بیشتری نسبت به آنچه برای پرواز نیاز داریم. این واقعا لذت بخش است.این هواپیمای خورشیدی با سرعت 70 کیلمتر در ساعت روز جمعه به مادرید در اسپانیا می رسد و پس از توقفی در این شهر، مسیر خود را به مقصد رباط، پایتخت مراکش دنبال خواهد کرد.


 
نوشته شده در جمعه 5 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 15:34| توسط حسین رستمی زاده|

نتیجه تحقیق سیسکو: ترافیک اینترنت تا سال ۲۰۱۵ چهار برابر می شود ...

 

اینترنت با سرعت در حال رشد است. هزاران کاربر روز به روز به آن اضافه می شود و سرعت دسترسی هم بالا می رود. دسترسی به اینترنت دیگر محدود به کامپیوتر ها نیست و تلفن های هوشمند، تبلت ها و تلویزیون ها هم از مصرف کنندگان اینترنت محسوب می شوند. ‏

شرکت سیسکو در یک تحقیق تازه اعلام کرده که ترافیک اینترنت تا سال ۲۰۱۵ چهار برابر میزان فعلی خواهد شد و تا آن زمان ۱۵ میلیارد گجت مختلف (مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن همراه و...) به اینترنت متصل هستند. ‏

این آمار پیش بینی می کند تا سال ۲۰۱۵ سه میلیارد از جمعیت کره زمین کاربر اینترنت خواهند بود. مدیر شرکت سیسکو می گوید که این انفجار در ترافیک اینترنت به خاطر افزایش دسترسی به سرعت و تبادل ویدیو است. در کنار آن ابزارهای موبایل هم در حال تبدیل شدن به مصرف کنندگان بزرگ اینترنت هستند. آمار این تحقیق نشان میدهد تا سال گذشته ۹۷ درصد ترافیک اینترنت توسط کامپیوترها مصرف می شده اما طی ۴ سال آینده این میزان به ۸۷ درصد می رسد و سهم گجت های قابل حمل افزایش پیدا می کند. ‏

آمار جدید پیش بینی می کند که ترافیک ویدیو در اینترنت طی ۴ سال آینده بیش از ۱۴ برابر افزایش پیدا می کند و این به خاطر افزایش دسترسی کاربران به اینترنت سریع تر است. البته این آمار وضعیت جهانی را بررسی کرده. اینترنت ما فعلا کند و گران است و مشمول این آمار نمی شود.

نوشته شده در پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 18:45| توسط حسین رستمی زاده|

کاملترین نقشه سه بعدی جدید از جهان ارائه شد

کاملترین نقشه سه بعدی جدید از جهان ارائه شد


::ادامه مطلب::
نوشته شده در چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 12:13| توسط حسین رستمی زاده|

چرا وقتی خودتان را قلقلک می دهید ، نمی خندید؟!

 
برای اینکه مغز زمان پاسخگویی اش را سرعت بخشد، آن چیزی را که قرار است برای تان اتفاق بیافتد را پیش بینی می‌کند. به صورت تخصصی تر، مخچه حرکات بدن تان را مانیتور می‌کند و می‌تواند بین حس های مورد انتظار و غیر منتظره فرق قایل شود که عموما به کنار گذاشتن کم یا کامل احساسات مورد انتظار منتج می‌شود آن هم در حالی که مغز دقت خیلی بیشتری به احساسات غیر منتظره دارد.

::ادامه مطلب::
نوشته شده در چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 12:11| توسط حسین رستمی زاده|

ربات باغبان از درخت بالا می رود

 

یک تيم از محققين چینی دانشگاه هنگ کنگ رباتی خزنده طراحی کرده اند که می تواند از درخت بالا برود و در امور باغبانی و مراقبت از درخت ها کمک کند. این ربات که Treebot نام دارد اولین ربات خودکار است که می تواند مسيری را برای بالا رفتن از درخت تعیین کرده و به صورت مستقل آن را بپیماید.

 


در طراحی این ربات برای ايجاد یک ميدان ديد از فضای اطرافش به جای استفاده از لنز ها و دوربين ها بيشتر از سنسور های لمسی استفاده شده است. ربات برنامه درخت نوردی را با حرکت رو به سمت بالا و در جهات چپ و راست و در صورت نياز به سمت عقب اجرا می کند. این ربات قرار است در آینده برای هرس کردن شاخه های درخت ها کمک کند.

 


این ربات به گونه ای طراحی شده که می تواند از درخت های مختلف با قطر متفاوت تنه بالا برود به گونه ای که حتی از شاخه های بامبو نیز بالا می رود. فعلا اين ربات در کنفرانس رباتيک ICRA شانگهای چين معرفی شده و به نظر می رسد که مسیری نسبتا طولانی تا رسیدن به فاکتور های استاندارد تجاری جهت توليد انبوه در پیش دارد.

نوشته شده در چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 10:29| توسط حسین رستمی زاده|

این تصویر که برنده نشان افتخار در مقوله تشریح است مولکولهای یک دارو به نام TRA-۸ (به شکل حرف T) را نشان می دهد درحالی که به سلولهای سرطان سینه (شبیه به هیولاهای هشت پا) حمله می کند.
 
حمله به هیولای هشت پا !+ عکس www.taknaz.ir
 
 

نوشته شده در سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 11:3| توسط حسین رستمی زاده|

از اسپرم تا تولد نوزاد ( تصویری)
دوازده سال از عمر خود را صرف تهیه تصاویری از رشد نوزاد درون رحم کرد. این تصاویر باورنکردنی با استفاده از دوربین های معمولی مجهز به لنز ماکرو و همچنین میکروسکوپ الکترونی گرفته شده است :
 
اسپرم در لوله فالوپ (لوله شیپور رحمی)
 

::ادامه مطلب::
نوشته شده در سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 10:55| توسط حسین رستمی زاده|

ظهور رنگ‌های اعجاب‌آور

ظهور رنگ‌های اعجاب‌آور

- نانوفناوری را موتور جلو برنده انقلاب صنعتی آینده معرفی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در 20سال آینده هیچ جنبه‌ای از فعالیت‌های جوامع بشری خارج از تاثیر این فناوری نخواهد بود.

این تاثیر در صنایع کلیدی مانند رنگ و پوشش به مراتب مهم‌تر و ملموس‌تر خواهد بود. در این زمینه همشهری با سوسن رسولی دارای مدرک دکتری شیمی از فرانسه، دانشیار، عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و مدیر گروه پژوهشی نانوفناوری و نانومواد این مؤسسه گفت‌وگویی انجام داده است که از نظرتان می‌گذرد.


::ادامه مطلب::
نوشته شده در دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 15:32| توسط حسین رستمی زاده|




 

 

 

See Explanation. Clicking on the picture will download  the highest resolution version available.

حسب اخباری که از ناسا انتشار یافته ، تصاویری از ماه وجود دارد که حاکی از وجود یک رشته صخره های تغییر شکل یافته در سطح ماه می باشد که تا عمق آن امتداد یافته و از نیمه دیگر آن برآمده و این دلیلی بر شکافته شدن ماه و پیوند دوباره آن در دورانی از حیات آن می باشد.

 در روایات اسلامی آمده که کفار مکه از پیامبر اسلام (ص) تقاضا کردند برای صدق دعوی خود ماه را به دو نیم بشکافد و به او قول دادند که اگر چنین نماید به دین اسلام و صدق گفتار او ایمان خواهند آورد... آن شب آسمان صاف و ماه به صورت کامل ( بدر) بود، پیامبر (ص) از خداوند خواست تا آنچه را که کفار مکه از او خواسته اند به آنها نشان بدهد تا ایمان بیاورند ...خداوند دعای پیامبرش را اجابت کرد ...و سپس ماه به دو نیم شکافته شد نیمی در کوه صفا و نیم دیگر در کوه قیقعان در مقابل آن قرار گرفت.

 

کفار مکه که در حال مشاهده این واقعه بودند گفتند که محمد (ص) ما را سحر کرده است، سپس گفتند ، اگر او ما را سحر کرده باشد نمی تواند همه مردم را سحر کند، ابوجهل گفت صبر کنید تا یکی از اهل بادیه بیاید و از او سئوال کنیم که آیا انشقاق ماه را دیده است یا نه، اگر تایید کرد ایمان می آوریم و اگر نه معلوم می شود که محمد (ص) چشمان مارا سحر کرده است.

بالاخره یکی از اهالی بادیه به مکه آمد و این خبر را تصدیق کرد و آنگاه ابو جهل و مشرکان گفتند " این سحر مستمر است" و آنگاه این آیات مبارک نازل شد... "اقتربت الساعة وانشق القمر ..." باری این موضوع پایان یافت و مشرکان ایمان نیاوردند.

در یکی از نشستهای دکتر زغلول النجار در یکی از دانشگاههای انگلیس، وی در خصوص معجزه شق القمر در صدر اسلام به دست پیامبر (ص) به عنوان یکی از معجزات پیامبر (ص) که توسط ناسا به اثبات رسیده است صحبت می کرد. در این میان یکی از حاضران که به اسلام خیلی توجه و اهتمام داشت به نام "داوود موسی بیتکوک " که در حال حاضر نیز رئیس حزب اسلامی بریتانیا است ماجرای مسلمان شدن خود را اینگونه نقل کرد:

هنگامی که می خواستم در مورد اسلام تحقیق کنم یکی از دوستانم ترجمه ای از قران کریم به زبان انگلیسی را به من هدیه کرد و من نیز بطور اتفاقی آن را باز کردم و اتفاقا سوره قمر  آمد. سپس شروع به خواندن کردم ....و ماه شکافته شد...وقتی به این جمله رسیدم از خود پرسیدم آیا واقعا ماه شکافته شده است؟؟! سپس با ناباوری کتاب را بسته و به کناری گذاشتم و از تحقیق در باره اسلام هم منصرف شدم. و دیگر سراغ آن کتاب هم نرفتم. روزی در مقابل تلویزیون نشسته بودم و طبق معمول شبکه بی بی سی را مشاهده می کردم ، برنامه ای بود که در آن مجری با سه نفر از دانشمندان ناسا متخصص در علوم فضایی مصاحبه داشت. موضوع برنامه جنگ ستارگان و صرف میلیاردها دلار در این راه و اعتراض به این موضوع بود. مجری با بیان اینکه صدها میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند دانشمندان را مورد انتقاد قرار داده بود و آنان هم با بیان مفید بودن این تحقیقات در مجالات کشاورزی و صنعت و غیره از این طرحها دفاع می کردند... مجری سپس سئوال دیگری را طرح می کند بااین مضمون که "شما در یکی از سفرهای خود به ماه حوالی 100 میلیارد دلار هزینه کردید و تنها خواسته اید که پرچم آمریکا را بر روی ماه نصب کنید...آیا این عاقلانه است"؟؟!  در جواب این گوینده دانشمند آمریکایی لب به سخن گشوده و می گوید که در آن سفر ، هدف ما مطالعه ترکیب داخلی ماه بوده که بدانیم چه تشابهاتی با زمین دارد و در این زمینه به موضوع عجیبی برخورد کردیم که عبارت بود از یک کمر بندی از سنگها و صخره های تغییر شکل یافته که سطح کره ماه را به طرف عمق و به طرف سطح دیگر آن پوشانده بود و هنگامی که این اطلاعات را به زمین شناسان منتقل کردیم مایه شگفتی آنان شده و گفتند چنین چیزی امکان ندارد مگر آنکه ماه در مرحله ای از حیات خود به دو نیم تقسیم شده و سپس دوباره جمع شده باشد و به شکل اول بازگشته باشد.و این نوار از صخره های تغییر شکل یافته نتیجه برخورد دو نیمه ماه در لحظه جمع شدن و به هم پیوستن دو نیمه آن می باشد.

"داوود موسی بیتکوک " سپس می گوید: با شنیدن این مطلب از جای خود پریدم و گفتم این معجزه ای است که در 1400 سال قبل به دست پیامبر اسلام در قلب صحرا اتفاق افتاده و از عجایب روزگار این است که آمریکایی ها باید میلیاردها دلار خرج کنند تا آن را برای مسلمانان اثبات نمایند! بی شک این دین حق و حقیقت است...

به این ترتیب سوره قمر سبب اسلام آوردن این شخص شد ، پس از آنکه عاملی برای دوری او از اسلام شده بود و این خود از دیگر معجزات اسلام است.

 

 

منبع: مجله الشریعه شماره 502 اکتبر 2007 چاپ اردن 

 

نوشته شده در یک شنبه 1 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 1:34| توسط حسین رستمی زاده|

بازگشت بينايي با سلول‌هاي خورشيدي!

چاپ فرستادن به ایمیل

دانشمندان دانشكده پزشكي دانشگاه استنفورد با استفاده از سلولهاي صفحات خورشيدي ريز كه طي عمل جراحي در زير شبكيه چشم قرار گرفته، دست به ساخت سيستمي زده‌اند كه ممكن است در آينده بتواند بينايي افراد مبتلا به انواع خاص بيمارهاي تحليل‌برنده چشم را بازگرداند.

اين دستگاه كه نوع جديدي از پروتز شبكيه است، از يك عينك خاص برخوردار است كه به دوربين‌هاي مينياتوري و رايانه جيبي براي پردازش جريان داده‌هاي بصري مجهز است.

تصاوير نهايي بر روي يك ريزنمايشگر بلوري مايع كه درون عينك‌ها جاي گرفته، مانند عينكهاي بازيهاي ويديويي نمايش داده خواهد شد. برخلاف دوربين‌هاي رايج ويديويي، اين تصاوير با استفاده از پالس‌هاي ليزري نور نزديك به مادون قرمز از ال‌سي‌دي به يك تراشه سيليكوني فوتوولتائيك بسيار باريك كه در زير شبكيه چشم قرار دارند، منتقل خواهد شد.

جريانهاي الكتريكي از ديودهاي نوري روي تراشه سپس به ارسال سيگنال‌هايي به شبكيه و از آن جا به مغز مي‌پردازند كه منجر به ديد بيمار از تصوير مي‌شود.

اين پژوهش كه در مجله نيچر فوتونيكس منتشر شده، به توصيف چگونگي آزمايش محرك فتولتائيك توسط اين دانشمندان با استفاده از مجموعه ديود دستگاه پروتز در شبكيه موشهاي آزمايشگاهي پرداخته و چگونگي استخراج واكنشهاي الكتريكي توسط آنها را كه شاخص‌هاي كاملا پذيرفته‌شده از سلولهاي شبكيه براي فعاليت بينايي به شمار مي‌روند، آشكار كرده است.

دانشمندان اكنون در حال آزمايش اين سيستم در موش‌هاي زنده و انجام سنجش‌هاي روانشناسي و رفتاري در آنها هستند و اميدوارند بتوانند در آينده يك پشتيبان براي انجام اين آزمايشات بر روي انسان بيابند.

به گفته دانشمندان اين سيستم مانند صفحات خورشيدي روي سقف منازل كار كرده كه نور را به جريان برق تبديل مي‌كنند.

در حال حاضر چندين پروتز شبكيه ديگر در حال ساخت است و حداقل دو مورد از آنها در مرحله كارآزمايي باليني قرار دارند. شركت «سكند سايت» (ديد دوم) در ماه آوريل اجازه استفاده از پروتز خود را در اروپا بدست آورد. همچنين شركت «رتينا ايمپلنت AG» نيز اخيرا به اعلام نتايج آزمايشات باليني خود در اروپا پرداخته است.

برخلاف اين دستگاه‌ها كه به سيم‌پيچي، كابل و آنتن درون چشم براي انتقال نيرو و اطلاعات به كاشت چشمي نياز داشته، دستگاه محققان استنفورد از نور نزديك به مادون قرمز براي انتقال تصاوير استفاده كرده كه نياز به سيم و كابل را از بين برده و اين دستگاه را نازك و قابل كاشت در چشم مي‌كند.

به گفته اين محققان،‌ عينك اين دستگاه از تمام ابزار لازم برخوردار است و جراح بايد تنها يك شكاف در زير شبكيه ايجاد كند و سلولهاي فتولتائيك را درون آن قرار دهد. همچنين فرد مي‌تواند اين سلولها را در تعداد بيشتر استفاده كند تا ميدان ديد وسيع‌تري نسبت به ديگر سيستم‌ها بدست آورد.

نوشته شده در چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 23:25| توسط حسین رستمی زاده|

توليد برق از ويروس!

چاپ فرستادن به ایمیل

دانشمندان آزمايشگاه ملي لاورنس بركلي، شيوه‌اي ابداع كرده‌اند كه بر اساس آن مي‌توان با استفاده از ويروس‌هاي بي‌خطر كه انرژي مكانيكي را به برق تبديل مي‌كنند، نيرو توليد كرد.

اين دانشمندان با ساخت يك ژنراتور با قابليت توليد جريان كافي براي راه‌اندازي يك نمايشگر كوچك بلور مايع به آزمايش رويكرد خود پرداختند.

اين ژنراتور با فشار انگشت بر روي يك الكترود به اندازه تمبر كه با ويروسهاي مهندسي‌شده خاص پوشش داده شده، كار مي‌كند و در آن ويروسها به تبديل نيروي اين فشار به يك بار الكتريكي مي‌پردازند.

اين ژنراتور اولين دستگاهي است كه با جمع‌آوري خواص فیزوالکتریک از مواد بیولوژیکی به توليد الكتريسيته مي‌پردازد. فيروالكتريك به تجمع يك بار در يك جامد در واكنش به فضاي مكانيكي گفته مي‌شود.

اين دستاورد كه در مجله نيچر نانوتكنولوژي منتشر شده، مي‌تواند به توليد دستگاههاي كوچكي منجر شود كه انرژي الكتريكي را از لرزشهاي كارهاي روزانه مانند بسته‌شدن در يا بالا رفتن از پله‌ها جمع‌آوري مي‌كنند.

اين فناوري همچنين به شيوه آسانتري در ساخت دستگاههاي ريزالكترونيك اشاره دارد چرا كه ويروسها خود را در يك غشاي منظم چيده و ژنراتور را آماده كار مي‌سازد. چيدمان خودكار يكي از هدفهاي مهم در جهان كوچك و دقيق نانوفناوري به شمار مي‌رود.

تاثير فيزوالكتريك در سال 1880 كشف شده و از آن زمان در بلورها، سراميك، استخوان، پروتئين‌ها و دي‌ان‌اي شناسايي شده است. در حال حاضر فندكهاي برقي و برخي میکروسکوپ‌ها از آن استفاده مي‌كنند. اما مواد مورد استفاده در دستگاههاي فيزوالكتريك سمي بوده و كار با آنها بسيار سخت است كه كاربرد گسترده از اين فناوري را محدود مي‌كند.

از اين رو، اين دانشمندان از باكتري‌خوار M13 كه تنها به باكتريها حمله كرده و با انسان مهربان است، استفاده كردند. اين ماده به دليل خاصيت ويروسي آن خود را طي چند ساعت به چندين ميليون تكثير كرده تا هميشه يك منبع پايدار از آن وجود داشته باشد. مهندسي ژنتيك بر روي اين ويروسها آسان بوده و چينش خودكار آنها در غشاهاي منظم كار با آنها را بسيار راحت مي‌كند.

اين دانشمندان اكنون در حال كار بر روي شيوه‌هايي براي ارتقاي سيستم خود هستند. از آنجايي كه ابزارهاي بيوفناوري، توليد در مقياس زياد ويروسهاي اصلاح شده ژنتيكي را ممكن مي‌سازد، مواد فيزوالكتريك مبتني بر ويروس مي‌توانند به ارائه يك راه حل ساده براي دستگاه‌هاي ريز الكترونيكي در آينده بپردازند.

نوشته شده در چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 23:22| توسط حسین رستمی زاده|

معجزه جديد فناوري با توليد USB انساني!

چاپ فرستادن به ایمیل

با فناوري ابداعي سوني اريكسون قادر خواهيد بود در هنگام دست دادن با يكديگر وجه مورد نظر را بين كارت‌هاي اعتباري ديجيتال منتقل كنيد!

سيستم مفهومي Connected Me كه توسط محققان شركت سوني اريكسون ابداع شده است، از بدن انسان به عنوان پل ارتباطي بين گجت‌هاي مختلف استفاده مي‌كند!

اين سيستم مفهومي قابليت رد و بدل شدن سيگنال داده‌ها بين گجت‌هاي مختلف را بدون نياز به بلوتوث يا پورت USB‌ و تنها از طريق بدن انسان امكانپذير مي‌كند!

«هانس وستبرگ» مديرعامل شركت سوني اريكسون در نمايشگاه لوازم الكترونيكي مصرفي و كنگره جهاني موبايل دستاورد جديد محققان شركت را به نمايش گذاشت.

مديرعامل شركت براي نشان دادن نحوه عملكرد سيستم مفهومي Connected Me يك تلفن همراه را در دست گرفت و دست ديگر را بر روي حسگر يك سيستم صوتي قرار داد. سيگنال داده هاي MP3 تنها با عبور از بدن «وستبرگ» به سيستم صوتي منتقل و پخش شدند.

در حقيقت در اين سيستم بدن انسان جايگزين پورت USB يا بلوتوث مي‌شود.

كارايي سيستم مفهومي Connected Me بسيار بيشتر از انتقال يك فايل ساده موسيقي است؛ انتقال وجه بين كارت‌هاي اعتباري ديجيتال در هنگام دست دادن دو نفر يا پرينت گرفتن اسناد و فايل ها تنها با گذاشتن دست بر روي پرينتر از امكانات جادويي اين سيستم است.

شركت سوني اريكسون از توليد تجاري اين سيستم مفهومي ظرف 12 تا 18 ماه آينده خبر داده است.

نوشته شده در چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 23:21| توسط حسین رستمی زاده|

 خارش دست‌ها و چشم در فصل گرما

 
خارش دست‌ها و چشم در فصل گرما

 


یکی از شایع‌ترین مراجعات به پزشکان متخصص پوست در فصول گرم بهار و تابستان، بروز خارش شدید در نواحی پشت دست‌ها، ساعد و گاهی صورت است.



::ادامه مطلب::
نوشته شده در یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 23:33| توسط حسین رستمی زاده|

 

  بعضی داروها پوست را به نور حساس می‌کنند!!


بعضی داروها پوست را به نور حساس می‌کنند!!
برخی داروها پوست فرد را نسبت به نور حساس کرده و واکنش‌های التهابی به وجود می‌آورند؛آیا این داروها را می شناسید؟

  


::ادامه مطلب::
نوشته شده در یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 23:20| توسط حسین رستمی زاده|


متخصصان معتقدند که نفخ معده را به راحتی می توان برطرف کرد. ورم موقت معده که گاهی اتفاق می افتد باعث بزرگ شدن شکم می شود و قابل برطرف شدن است مگر این که علت نفخ، بیماری هایی مانند بیماری کبدی و یا قلبی باشد.
به نوشته «webmd» و به گفته متخصص غدد و محقق درمان چاقی مفرط در موسسه مایوکلینیک، این که نفخ به علت تراکم مایعات به وجود می آید یک باور نادرست است زیرا معده تنها قسمتی از بدن نیست که مایعات تراکم پیدا می کند. بلکه در قسمت های دیگر نیز آب تجمع پیدا می کند. پس علت تجمع نفخ که ناراحتی ایجاد می کند چیست؟


متخصصان معتقدند که علت های متعددی وجود دارد. از حساسیت به مواد غذایی گرفته تا یبوست، در این مطلب به چند روش جلوگیری از نفخ معده اشاره می کنیم.

۱ - از یبوست جلوگیری کنید.
مصرف کم فیبر، مایعات و فعالیت جسمی می تواند یبوست ایجاد کند که در نتیجه باعث نفخ معده می شود. برای جلوگیری از آن کارشناسان مصرف روزی ۲۵ گرم فیبر توسط زنان و ۳۸ گرم توسط مردان را توصیه می کنند که شامل غلات سبوس دار، میوه، دانه، میوه مغزدار و سبزیجات است. علاوه بر آن سعی کنید روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بخورید و ۵ روز در هفته هربار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

۲ - آلرژی به گندم و یا حساسیت به لاکتوز را مشخص کنید.
این ۲ ماده نفخ آور است اما باید توسط پزشک تشخیص داده شود بیشتر مردم این نوع ناراحتی ها را بدون مراجعه به پزشک تشخیص می دهند و فرآورده های سالم لبنی و غلات سبوس دار را از رژیم غذایی خود حذف می کنند. شاید کاهش مقدار مواد غذایی مشکوک و یا جایگزینی و مصرف آن با غذاهای دیگر به رفع این مشکل کمک کند. در خصوص فرآورده های لبنی از پنیر و یا ماست که مقدار کمی لاکتوز دارد استفاده کنید.

۳ - از سریع خوردن پرهیز کنید.
سریع خوردن غذا بدون این که خوب بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می شود. غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می شود و با جویدن بیشتر می توانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری است. بررسی ها نشان داده که هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

۴ - از مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار پرهیز کنید.
این نوع نوشیدنی ها حتی انواع رژیمی آن ها می تواند منجر به گیر افتادن گاز در معده شود. به جای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف روزانه نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید. چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر است.

۵ - آدامس جویدن را به حداقل برسانید.
جویدن آدامس باعث وارد شدن هوا و در نتیجه نفخ معده می شود. اگر عادت به جویدن آدامس دارید آن را با خوردن آب نبات های سفت که دیر آب می شوند و میوه و سبزی های پرفیبر جایگزین کنید.

۶ - مراقب مواد غذایی و نوشیدنی های بدون قند باشید.
اغلب افراد به علت مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی های بدون قند به نفخ معده دچار می شوند. متخصصان مصرف تنها ۲ تا ۳ وعده مواد غذایی و یا نوشیدنی در روز را توصیه می کنند.

۷ - نمک را محدود کنید.
مواد غذایی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر است که هر دو ایجاد نفخ می کند. هنگام خرید مواد غذایی آماده و کنسرو به محتویات آن توجه کنید.

۸- مصرف حبوب و سبزی های نفاخ را کاهش دهید.
اگر به خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد. این کار به این منظور نیست که آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه آن ها را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن به ترکیبات عادت کند.

۹ - به وعده های غذایی کوچک تر رو بیاورید.
به جای ۳ وعده غذایی کامل به وعده های متعدد و کوچک تر بپردازید این کار باعث می شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قند خون و گرسنگی نیز کنترل شود. بنابراین به ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

 ۱۰- مواد غذایی و نوشیدنی های برطرف کننده نفخ مصرف کنید.
تحقیقات نشان داده چای نعناع، زنجبیل، آناناس، جعفری و ماست حاوی باکتری مفید است و در کاهش نفخ نقش دارد این ها مواد غذایی سالمی است که در صورت مصرف درست در برطرف کردن نفخ به شما کمک می‌کند.

متخصصان بر این باورند که قرص های رونده و پرهیز از خوردن برای رفع نفخ و یا کاهش وزن توصیه نمی شود.

هر چند افراد به طرق مختلف وزن خود را کاهش می دهند محققان می گویند انجام دادن ورزش شکم در طول روز عضلات شکم را تقویت می کند. تقویت عضلات شکم به شخص ظاهر لاغرتر با عضلات قوی و حالت بدنی بهتر می دهد.

نوشته شده در یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 22:29| توسط حسین رستمی زاده|

تولید لنزهاي چشم ماهي با زاويه ديد بسيار گسترده

   

يك لنز دوربين «چشم ماهي (fisheye)» اخيرا در لندن در دسترس مشتريان قرار گرفته كه به ارائه ميدان ديد 220 درجه مي‌پردازد.

اين لنز از زاویه دید بسيار گسترده‌اي برخوردار بوده كه مي‌توان گفت قادر به مشاهده منظره پشت موضوع تصوير است و با قيمت 100 هزار پوند بدون دوربين در بازار عرضه شده است.

لنز چشم ماهی، لنزهایی هستند که حداکثر زاویه دید را به بیننده می‌دهند. معمولا فاصله کانونی آنها بین ۶ تا ۱۶ میلیمتر بوده و دلیل نام گذاری این لنزها، شباهت آنها به چشم ماهی و محدب بودن عدسی بیرونی لنز است. هرچه محدب بودن این عدسی بیشتر باشد زاویه دید، بازتر و انحنای خطوط بیشتر خواهد بود.

هنگامي كه اين لنز در سال 1970 در نمايشگاه فوتوكينا معرفي شد، يكي از زوايه‌بازترين لنزهاي چشم ماهي موجود محسوب مي‌شد كه از يك شيشه گنبدي 10 پوندي بزرگ برخوردار بود.

مشخصات لنز چشم ماهي شش ميلي‌متري F/2.8 نيكون: زاويه تصوير: 220 درجه، ديافراگم: خودكار، مقياس روزنه: f/2.8-f/22 ، وزن: 5200 گرم، ابعاد: 236 ميليمتر dia. x طول 171 ميليمتر، فاصله 190 ميليمتر از لبه لنز، درپوش لنز جلو: گشاد، با محافظ فلزي سخت، شركت نيكون در سال 1970 با معرفي اين لنز در فوتوكينا با سرعت f/2.8 جهان عكاسي را شگفت‌زده كرد.

نمونه پيش‌ساخت اين لنز شش ميلي‌متري هيچ گاه به مرحله توليد كامل گذاشته نشده، اما براي چندين عكاس متخصص بطور سفارشي ساخته شد.

به گفته جرمي گيلبرت، مدير گروه بازاريابي شركت نيكون در انگلستان، اين لنز شش ميليمتري بسيار نادر بوده و در ابتدا براي مصارف علمي و هواشناسي طراحي شد. اين محصول به ارائه نقطه اوجي در طراحي لنز از زماني پرداخته كه لنزها بايد با يك خط‌كش مهندسي و نمودارهاي پرتو طراحي مي‌شدند.

 

نوشته شده در چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 20:24| توسط حسین رستمی زاده|

ساخت آزمايشگاه ژنتيك به اندازه شست دست!



محققان كانادايي ريزتراشه‌اي در اندازه انگشت شست طراحي كرده‌اند كه قادر به انجام 20 تست ژنتيكي با استفاده از يك قطره خون است.

ريز تراشه Domino‌ يك آزمايشگاه ژنتيك مينياتوري قابل حمل، ارزان و قدرتمند است و مي تواند در آينده جايگزين آزمايشگاه‌هاي مرسوم شود.

اين ريز تراشه پلاستيكي و يك بار مصرف كه توسط محققان دانشگاه آلبرتا طراحي شده است، حاوي 20 محفظه كوچك براي واكنش ژل مورد استفاده در آزمايش نمونه‌هاي زيستي است.

با استفاده از اين ريز تراشه در آزمايشگاه‌هاي قابل حمل مجهز به ليزر، آشكارساز CCD و گرمكن، نتايج آزمايشات تشخيصي DNA‌ ظرف يك ساعت آماده مي‌شود.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد، نتايج به دست آمده از طريق اين آزمايشگاه مينياتوري مشابه آزمايشگاه‌هاي پيشرفته است.

استفاده از ريزتراشه يكبار مصرف Domino‌ كه با قيمت چند دلار عرضه مي‌شود، به كاربر با تخصص بالا نياز ندارد و مي‌تواند به ارتقاي سطح بهداشت در كشورهاي در حال توسعه كمك كند. اين محصول ظرف يك سال به مرحله توليد تجاري خواهد رسيد.

نوشته شده در چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 20:18| توسط حسین رستمی زاده|

گياهانی که برای سفر به مریخ آماده می‌شوند

بر اساس چشم‌انداز اکتشاف فضا، انسان‌ها در دهه‌های آینده به مریخ خواهند رفت تا در آنجا به کاوش بپردازند. آنها ناگزيرند که گياهان را نيز با خود ببرند. گياهان غذا و اکسیژن توليد می‌کنند و همدم و يادگاری سبز از خانه هستند.  اما شرايط موجود در مریخ بسيار خشن است، سرمای شديد، خشکی طاقت‌فرسا،  فشار کم هوا و خصوصيات متفاوت خاک، گياهان را با شرايط بسيار دشواری جهت رشد روبرو می‌نمايد.


::ادامه مطلب::
نوشته شده در یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 20:1| توسط حسین رستمی زاده|

روشی برای درک منشأ ذهن انسان

 

روشی برای درک منشأ ذهن انسان 
دانشمندانی که می‌خواهند منشا ذهن انسان را درک کنند، شاید بهتر باشد حداقل برای بخشی از پاسخ خود به زنبور عسل و نه به میمون‌ها نگاه کنند، این نتیجه‌گیری یک باستان شناس دانشگاه کلرادو در بولدر است. جان هوفکر، پژوهشیار دانشگاه کلرادو در بولدر، گفت: سنگواره‌ها و مستندات فراوانی درباره تکامل ذهن انسان وجود دارد، از جمله درباره توان ویژه او برای خلق بالقوه بی نهایت گونه‌های اندیشه که در شکل جمله‌ها، هنر و فن‌آوری پدیدار می‌شود.

::ادامه مطلب::
نوشته شده در جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 14:39| توسط حسین رستمی زاده|

تأثير ماه تولد روی سلامت و طول عمر!
 

یك بررسی جدید حاكیست احتمال ابتلای كودكان به آسم، اوتیسم، شیزوفرنی و یا حتی ام ‌اس به میزان تماس مادر با نور خورشید در دوران بارداری بستگی دارد كه این فاكتور نیز به نوبه خود تحت‌ تأثیر زمان آخرین ماه‌های بارداری فصل و تولد نوزاد است.
::ادامه مطلب::
نوشته شده در جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 14:36| توسط حسین رستمی زاده|

علت سفید شدن موها کشف شد

 

دانشمندان آمریکایی پروتئینی را یافتند که رنگ موها را تعیین می کند و عامل خاکستری و سفید شدن آنها است.

 

مهر:خاکستری و سفید شدن موهای سر یکی از علایم پیری است. اما موهای بسیاری از افراد در سنین جوانی و میانسالی نیز سفید می شود. اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه نیویورک پروتئینی را کشف کردند که استفاده از آن در شامپوها و لوسیون‌ها در آینده می تواند موها را به رنگ اولیه آنها بازگرداند.
::ادامه مطلب::
نوشته شده در جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 14:34| توسط حسین رستمی زاده|

جنین در رحم مادر می‌خندد و می‌گرید!!

 

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌نادجا ریس‌لند از كارشناسان دانشگاه دورهام در این مشاهدات خاطرنشان كرد: ما در این آزمایشات پیش از آنچه كه انتظار داشتیم، مشاهده كردیم. بیش‌تر می‌دانستیم كه جنین انسان در داخل رحم مادر پیش از تولد پلك می‌زند اما مشاهدات جدید از این هم فراتر رفته و نشان می‌دهد كه جنین حتی در رحم خنده و گریه می‌كند.

به گزارش روزنامه دیلی اكسپرس، این متخصصان با استفاده از دستگاه‌های فراصوتی از حركات چهره جنین در ماه‌های آخر بارداری تصاویر ویدئویی ضبط كردند. این تصاویر در هفته‌های 20، 24 و 36 بارداری تهیه و بررسی شدند. این متخصصان متوجه شدند كه با گذشت زمان و رسیدن به ماه‌های پایانی بارداری حركات چهره جنین به مراتب پیچیده‌تر می‌شود.

پروفسور بریان فرانسیس از متخصصان دانشگاه لانكستر در این باره گفت: این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد كه در جنین‌های سالم رشد پیشرونده‌ای در حركات چهره اتفاق می‌افتد كه از حركات ساده به پیچیده تكامل می‌یابد. این بدین معنی است كه در ماه‌های پایانی حركات چهره جنین مربوط به گریه و خنده است.

نوشته شده در پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 19:11| توسط حسین رستمی زاده|

کارهای خوبی که ممکن است شما را به قتل برسانند!!

 

گاهی اوقات ما عادت هایی داریم که می توانند ما را بیمار کنند مانند سیگار کشیدن اما در مقابل عادت های خوبی مانند ورزش کردن به موقع نیز وجود دارند که برای سلامتی ما بسیار مفید هستند. در این میان همین عادت های خوب نیز می توانند در برخی شرایط به ما آسیب وارد کنند.
در اینجا به بررسی برخی از این عادات های می پردازیم:


::ادامه مطلب::
نوشته شده در پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 18:35| توسط حسین رستمی زاده|

سفر به فضا

موشک اروپایی آریان 5

سفر به فضا
موشک اروپایی آریان 5

موشک:

از موشک برای قرار دادن ماهواره ها در مدار زمین یا ارسال سفینه های فضایی به سیارات دیگر استفاده می کنند.

اغلب موشک ها از مراحل یا طبقاتی تشکیل می شوند که هر کدام دارای یک موتور پیش برنده هستند. وقتی سوخت یک مرحله به پایان می رسد، محفظه ی خالی از موشک جدا شده و مرحله ی بعدی شروع می شود. قبل از آن که آخرین مخزن سوخت از ماهواره یا سفینه جدا شود، موشک باید به سرعت مناسب برای خروج یا حرکت در مدار مورد نظر رسیده باشد.

موشک های فضایی مانند موشک های آتش بازی عمل می کنند. سوخت با گاز تسریع کننده ی احتراق (اکسنده) ترکیب می شود. گازهای داغ ایجاد شده از احتراق، از طریق دماغه ی پایینی خارج شده و باعث حرکت موشک به طرف بالا می شوند. هرچه سرعت وفشار گازهای خروجی از دماغه بیش تر باشد، موشک با قدرت و شتاب بیش تری به بالا حرکت می کند. از آن جا که موشک های فضایی به علت حمل سفینه یا ماهواره، سنگین هستند، به سوخت بیش تری هم نیاز دارند.

موشک ها اغلب از یک نوع سوخت مایع یا جامد استفاده می کنند اما در برخی از موشک ها از هر دو نوع سوخت برای خارج کردن موشک از جو کمک گرفته می شود.

سفر به فضا

در موشک های با سوخت مایع، سوخت اصلی (مانند هیدروژن مایع) و اکسید کننده (مانند اکسیژن مایع) تحت فشار زیاد به صورت مایع در می آیند و سپس در مخازن جداگانه بر روی بدنه سوار می شوند. زیر این مخازن نیز، پمپ های قدرتمندی وجود دارند که مواد سوختنی را به نسبت معین به سمت محفظه ی احتراق هدایت می کنند تا در آن جا با هم ترکیب شوند و شروع به تولید گازهای خروجی کنند. با خروج گازها از اگزوز پایینی، نیروی بالا برنده، موشک را به سمت بالا هدایت می کند.

برخی از موشک ها هم از سوخت جامد استفاده می کنند. در مخزن این موشک ها مخلوط جامدی از سوخت (مانند پودر آلومینیوم) و اکسیدکننده ی آتش زا (مانند پرکلرات آمونیوم) قرار دارد. با ایجاد یک جرقه در پایین این مخزن، سوخت شروع به احتراق کرده و گازهای داغ به دست آمده از اگزوز پایینی خارج می شوند. تنها عیب این نوع موشک ها این است که پس از روشن کردن، دیگر نمی توان آن را خاموش کرد و مخزن سوخت تا آخرین قطره خواهد سوخت. به همین دلیل اغلب از این موشک ها به عنوان موشک های تقویت کننده استفاده می شود تا نیروی اولیه ی موشک های بزرگ تر را تأمین کنند.

سفر به فضا

موشک دلتا

سفر به فضا

موشک پروتون

سفر به فضا

شاتل (اتوبوس فضایی)

سفر به فضا

موشک آریان 5

 

امروزه برای سفر به فضا از موشک های چند مرحله ای با سوخت مایع و جامد استفاده می کنند. هر کدام از این مراحل، خود یک موشک جداگانه محسوب می شوند که دارای منبع سوخت و موتور جداگانه ای هستند. بسته به وزن محموله، از موشک های تقویت کننده برای افزایش نیروی موتورها استفاده می شود. مرحله ی اول، کل موشک را از زمین بلند می کند و به محض تمام شدن سوخت، از بقیه ی موشک جدا می شود و به زمین سقوط می کند. آن گاه موتور مرحله دوم روشن می شود. به دلیل وزن سبک تر موشک در این مرحله، شتاب موشک نیز بیش تر می شود. این سیر صعودی شتاب با جدا شدن هر مرحله از موشک ادامه می یابد تا این که در مرحله ی پایانی، موتور نهایی هم از ماهواره یا سفینه فضایی جدا می شود.

وقتی سفینه از میدان جاذبه ی زمین خارج شده باشد، به دلیل این که نیروی جاذبه ی مهم دیگری بر آن وارد نمی شود، بر روی خط مستقیم به سوی مقصد حرکت می کنند. اما گاهی برای رسیدن به یک سیاره ی دور (مانند اورانوس) لازم است از میدان گرانشی سیارات دیگر برای تغییر مسیر و سرعت بخشیدن به سفینه کمک گرفت. این تغییرات باید بسیار دقیق باشند؛ چرا که با کوچک ترین اشتباهی (حتی یک درجه) ممکن است سفینه برای همیشه از منظومه ی شمسی خارج شود یا در میدان گرانشی سیارات دیگر گرفتار شود.

سفر به فضا
نوشته شده در یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 18:19| توسط حسین رستمی زاده|

سفر به فضا سفر به فضا 2


سفر به فضا 2

 

ماهواره:

فرض کنید روی قله ی کوهی با یک توپ جنگی، گلوله ای را پرتاب می کنید، بدون در نظر گرفتن مقاومت هوا،

 

هر چه نیروی پرتاب کننده بیش تر باشد، سرعت گلوله هنگام خروج از لوله بیش تر خواهد بود و گلوله، مسافت بیش تری را طی خواهد کرد

تا با نیروی جاذبه ی زمین سقوط کند.

 

حال اگر سرعت پرتاب به 7/9 km/s (2800 km/h)  برسد، گلوله دیگر به زمین سقوط نخواهد کرد و تا ابد با همان سرعت در مداری دایره ای دور زمین خواهد چرخید. البته باید مراقب باشید که گلوله ی پرتاب شده از پشت سر به شما برخورد نکند.

 

سفر به فضا 2

سفر به فضا 2

در این حالت، گلوله به ماهواره تبدیل شده و برای همیشه در مدار زمین باقی می ماند ولی در واقعیت، به دلیل وجود اصطکاک هوا این اتفاق نمی افتد و پس از مدتی، سرعت گلوله کم شده و در نهایت سقوط خواهد کرد.

 

اگر سرعت پرتاب را افزایش دهیم، مدار حرکت گلوله در دور زمین از حالت دایره به حالت بیضی شکل تغییر خواهد کرد و با افزایش سرعت، مدار حرکت بیضی تر خواهد شد.

برای این که جسمس بتواند از حوزه ی جاذبه ی زمین خارج شود، باید شتابی بیش تر از جاذبه ی زمین داشته باشد.
سفر به فضا 2

 به این ترتیب اگر پرتاب کننده بتواند گلوله را با سرعت حداقل 11/2 km/s پرتاب کند، گلوله از میدان گرانشی زمین خارج شده و دیگر باز نخواهد گشت.

 

سؤال:

موشک ها چگونه ماهواره را در مدار زمین قرار می دهند سفر به فضا 2

سفر به فضا 2

قرار دادن ماهواره در مدار زمین، شبیه این است که ابتدا ماهواره را به ارتفاع بسیار بالای سطح زمین برده و بعد آن را با سرعت زیاد در جهت افقی و موازی سطح زمین پرتاب کنیم.

 

ماهواره ها اغلب توسط موشک ها و برخی مواقع توسط شاتل های فضایی در مدار زمین قرار می گیرند.

هنگامی که موشک های حامل ماهواره به ارتفاع مناسب (حداقل 200 کیلومتری سطح زمین) می رسند، مسیر خود را کج کرده و به صورت افقی (موازی سطح زمین) قرار گیرند.

سفر به فضا 2

در این زمان، ماهواره از موشک در حال حرکت جدا شده و با همان سرعت اولیه ی موشک در فضای بدون مقاومت هوا به دور زمین گردش می کنند.

برای قرار دادن ماهواره در مدار بالایی یا مدارهای دایره ای شکل، از موشک های چندمرحله ای استفاده می کنند.

در این حالت، پس از بلند شدن موشک و قرار گرفتن در مسیر موازی سطح زمین، موتور کمکی دیگری روشن می شود تا موشک را در مدار بیضی شکل میانی قرار دهد.

با رسیدن موشک به نقطه ی اوج (دورترین فاصله ی ماهواره از زمین)، آخرین موتور کمکی برای چند لحظه روشن شده و موشک را در مدار دایره ای شکلی (موازات سطح زمین) قرار می دهد. در این هنگام آخرین موتور هم از سیستم جدا شده و ماهواره به تنهایی در مدار زمین قرار می گیرد.

 

ارتفاع ماهواره از سطح زمین

ماهواره های جاسوسی را اغلب در ارتفاعات کم، بین 480 تا 970 کیلومتری سطح زمین قرار می دهند. این ماهواره ها می توانند در کم تر از 2 ساعت، زمین را دور بزنند و عکس هایی دقیق از مراکز نظامی بگیرند. ماهواره های علمی در مدارهای میانی با ارتفاع 4800 تا 9700 کیلومتری قرار داده می شوند. از این ماهواره ها برای تحقیق مهاجرت حیوانات و بررسی فعالیت آتش فشان ها استفاده می شود. ماهواره های سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) در ارتفاع حدود 20 هزار کیلومتری قرار داده شده اند.

 

انواع مختلفی از ماهواره ها در مدار زمین

سفر به فضا 2

ماهواره های ارتباطی مانند ماهواره های تلوزیونی در ارتفاع 35786 کیلومتری قرار می گیرند.

زمان گردش ماهواره هایی که در این ارتفاع قرار می گیرند، با زمان چرخش زمین مساوی است.

به همین دلیل برای در یافت اطلاعات از این ماهواره ها نیازی به جابجایی مکرر گیرنده ی زمینی (بشقاب ماهواره) نیست.

کره ی ماه که خود یک ماهواره ی طبیعی برای زمین محسوب می شود، در ارتفاع 375 هزار کیلومتری زمین با سرعتی حدود 1 کیلومتر در ثانیه به دور زمین می گردد. با این فاصله و سرعت گردش، یک دور گردش ماه به دور زمین، حدود 28 روز طول می کشد که همان طول ماه قمری است.

سفر به فضا 2سفر به فضا 2

سؤال:

اولین ماهواره ای که به فضا پرتاب شد، چه نام داشت؟

نخستین ماهواره، اسپوتنیک نام داشت که در سال 1957 از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق به فضا پرتاب شد. این ماهواره ی کروی شکل در یک مدار بیضی شکل با حضیض زمینی 250 کیلومتر و اوج زمینی 934 کیلومتر دور می زد و هر بار گردش آن به دور زمین، 96 دقیقه طول می کشید.

نوشته شده در یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 18:18| توسط حسین رستمی زاده|

سفر به فضا سفر به فضا 1

موشک:

سفر به فضا 1

از موشک برای قرار دادن ماهواره ها در مدار زمین یا ارسال سفینه های فضایی به سیارات دیگر استفاده می کنند. سفر به فضا 1

اغلب موشک ها از مراحل یا طبقاتی تشکیل می شوند که هر کدام دارای یک موتور پیش برنده هستند. 

وقتی سوخت یک مرحله به پایان می رسد، محفظه ی خالی از موشک جدا شده و مرحله ی بعدی شروع می شود. قبل از آن که آخرین مخزن سوخت از ماهواره یا سفینه جدا شود، موشک باید به سرعت مناسب برای خروج یا حرکت در مدار مورد نظر رسیده باشد.

موشک های فضایی مانند موشک های آتش بازی عمل می کنند. سوخت با گاز تسریع کننده ی احتراق (اکسنده) ترکیب می شود.  سفر به فضا 1

سفر به فضا 1

گازهای داغ ایجاد شده از احتراق، از طریق دماغه  پایینی خارج شده و باعث حرکت موشک به طرف بالا می شوند. (موشک اروپایی دلتا - شکل سمت چپ)   سفر به فضا 1

                                                           

هرچه سرعت و فشار گازهای خروجی از دماغه بیش تر باشد، موشک با قدرت و شتاب بیش تری به بالا حرکت می کند. 

از آن جا که موشک های فضایی به علت حمل سفینه یا ماهواره، سنگین هستند، به سوخت بیش تری هم نیاز دارند.  سفر به فضا 1

 

موشک ها اغلب از یک نوع سوخت مایع یا جامد استفاده می کنند اما در برخی از موشک ها از هر دو نوع سوخت برای خارج کردن موشک از جو کمک گرفته می شود.

سفر به فضا 1

در موشک های با سوخت مایع، سوخت اصلی (مانند هیدروژن مایع) و اکسید کننده (مانند اکسیژن مایع) تحت فشار زیاد به صورت مایع در می آیند و سپس در مخازن جداگانه بر روی بدنه سوار می شوند. سفر به فضا 1

 

زیر این مخازن نیز، پمپ های قدرتمندی وجود دارند که مواد سوختنی را به نسبت معین به سمت محفظه ی احتراق هدایت می کنند تا در آن جا با هم ترکیب شوند و شروع به تولید گازهای خروجی کنند. با خروج گازها از اگزوز پایینی، نیروی بالا برنده، موشک را به سمت بالا هدایت می کند.

 

برخی از موشک ها هم از سوخت جامد استفاده می کنند. (موشک دلت - شکل سمت چپ) در مخزن این موشک ها مخلوط جامدی از سوخت (مانند پودر آلومینیوم) و اکسیدکننده ی آتش زا (مانند پرکلرات آمونیوم) قرار دارد.

سفر به فضا 1

با ایجاد یک جرقه در پایین این مخزن، سوخت شروع به احتراق کرده و گازهای داغ به دست آمده از اگزوز پایینی خارج می شوند. سفر به فضا 1

تنها عیب این نوع موشک ها این است که پس از روشن کردن، دیگر نمی توان آن را خاموش کرد و مخزن سوخت تا آخرین قطره خواهد سوخت. به همین دلیل اغلب از این موشک ها به عنوان موشک های تقویت کننده استفاده می شود تا نیروی اولیه ی موشک های بزرگ تر را تأمین کنند.(موشک پروتون - شکل سمت راست)

 

سفر به فضا 1         سفر به فضا 1

                                       شاتل (اتوبوس فضایی)                                      موشک آریان 5                

امروزه برای سفر به فضا از موشک های چند مرحله ای با سوخت مایع و جامد استفاده می کنند. هر کدام از این مراحل، خود یک موشک جداگانه محسوب می شوند که دارای منبع سوخت و موتور جداگانه ای هستند. سفر به فضا 1

بسته به وزن محموله، از موشک های تقویت کننده برای افزایش نیروی موتورها استفاده می شود.

 

مرحله ی اول، کل موشک را از زمین بلند می کند و به محض تمام شدن سوخت، از بقیه ی موشک جدا می شود و به زمین سقوط می کند.  سفر به فضا 1

آن گاه موتور مرحله دوم روشن می شود. به دلیل وزن سبک تر موشک در این مرحله، شتاب موشک نیز بیش تر می شود. این سیر صعودی شتاب با جدا شدن هر مرحله از موشک ادامه می یابد تا این که در مرحله ی پایانی، موتور نهایی هم از ماهواره یا سفینه فضایی جدا می شود.  

وقتی سفینه از میدان جاذبه ی زمین خارج شده باشد، به دلیل این که نیروی جاذبه ی مهم دیگری بر آن وارد نمی شود، بر روی خط مستقیم به سوی مقصد حرکت می کنند.  سفر به فضا 1

اما گاهی برای رسیدن به یک سیاره ی دور (مانند اورانوس) لازم است از میدان گرانشی سیارات دیگر برای تغییر مسیر و سرعت بخشیدن به سفینه کمک گرفت. این تغییرات باید بسیار دقیق باشند؛ چرا که با کوچک ترین اشتباهی (حتی یک درجه) ممکن است سفینه برای همیشه از منظومه ی شمسی خارج شود یا در میدان گرانشی سیارات دیگر گرفتار شود.


نوشته شده در یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 18:16| توسط حسین رستمی زاده|

عجیب ترین پستانداران

عجیب ترین پستانداران

به جز برخی از مرغسانان و کیسه تنان، در تمامی پستانداران جنین در درون بدن مادر رشد می کند و کامل می شود.

مرغ سانان شامل پلاتیپوس منقار اردکی، اکیدنه و اکید نه ی منقار کوتاه اند. اکیدنه ها به نام مورچه خوارهای تیغ دار نیز معروفند. مرغ سانان تنها پستانداران تخم گذارند. 

 

 

پلاتیپوس معمولا دو تخم با پوسته ای نرم می گذارد که شبیه چرم است. اکیدنه فقط یک تخم می گذارد و آن را درون کیسه ی کوچکی که در ناحیه ی شکمش قرار دارد، حمل می کند. 

 

وقتی نوزاد از تخم خارج می شود. مادرش وی را با شیری که از سطح پوست شکمش ترشح می شود، شیر تغذیه می کند. 

 

کیسه تنان که شامل

کانگورو، کوآلا، صاریغ، مورچه خوار راه راه، وامبت

و یک نوع موش صحرایی هستند، همان طور که از نامشان پیداست کیسه ای در ناحیه ی شکم دارند. 

 

نوزاد کیسه تنان به هنگام تولد، بسیار ریز، بدون مو، با چشمان بسته و دست و پاهای کوچک به دنیا می آید. و در واقع نارس است. 

 

پس از گذشت زمانی کوتاه در کیسه مارد و خوردن شیر و غذا و رشد یافتن، آنجا را ترک می کنند. ولی همچنان برای حفظ امنیت خود و خوردن شیر به کیسه باز می گردند.

عجیب ترین پستانداران

بیشتر کیسه داران در ناحیه ی استرالیا و بعضی از آنها در امریکای جنوبی و ویرجینیا و همچنین امریکای شمالی زندگی می کنند.

 

جالب است بدانید صاریغ که ساکنای امریکای شمالی است، کوتاه ترین دوره ی بارداری را در میان پستانداران داراست... 

این دوره بین 8 تا 13 روز طول می کشد و در هر بار حدود 20 بچه به دنیا می آید.

 

نوزاد صاریغ پس از تولد حدود 5 هفته درون کیسه ی مادر می ماند. 

 

نوزاد اغلب پستاداران از ناحیه ی سر متودلد می شوند. اما بچه های پستانداران دریایی، وال ها و دلفین ها از ناحیه ی دم به دنیا می آیند.

عجیب ترین پستانداران

 و این مانع از خفگی آنها در لحظه ی تولد می شود. وال های آبی بزرگترین جانوران روی زمینی اند. 

 

همچنین می توانند روزانه چهار تن غذا بخورند، طول بدن یک بچه وال آبی هنگام تولد به 6 تا 8 متر و وزنش به 2 تا 3 تن می رسد. بنابراین بزرگترین نوزاد پستانداران به شمار می آید. 

 

این نوزاد، تا 7 سالگی با شیر مادر که مقدار روزانه ی آن دویست لیتر است، تغذیه می شود. در این هنگام وزنشان به بیش از 20 می رسد. 

 

نوشته شده در یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 18:9| توسط حسین رستمی زاده|

تغییرات ماده

مواد پیرامون ما پیوسته در حال تغییرند. مواد مختلف یعنی عنصرها، ترکیب ها و مخلوط ها همیشه به یک صورت باقی نمی مانند و ممکن است تغییر کنند و می دانیم که همه مواد از نظر رنگ، حجم، بو، سختی و نرمی با هم متفاوتند و علی رغم این تفاوت ها پاره ای از مواد به هم شبیه اند.

تغییرات ماده

شباهت های مواد عبارتند از :

١- همه مواد حجم دارند.

٢- همه مواد وزن دارند.

٣- ماده ی تشکیل دهنده همه مواد جرم آن ها را تشکیل می دهد.

٤- همه مواد از مولکول تشکیل شده اند.

٥- مولکول همه مواد از ذرات کوچک تری به نام اتم تشکیل شده است.

 

انواع تغییرات

الف) تغییر فیزیكی: در این نوع تغییر شكل، اندازه و حالت ماده تغییر می كند. اما خواص و ماهیت ماده تغییر نمی كند.

تبخیر، تصعید ، میعان و سایر تغییر حالت ها و نیز خرد شدن ، ساییدن و ... از جمله تغییرات فیزیكی هستند.

تغییرات ماده

ب) تغییر شیمیایی: به تغییری گفته می شود كه در نتیجه آن خواص و ماهیت ماده تغییر می كند و ماده یا موادی با خواص جدید حاصل می شود.

هنگامی كه آب به كمک جریان الكتریسیته تجزیه می شود گازهای هیدروژن و اكسیژن پدید می آیند این دو ماده هیچ شباهتی با آب ندارند.

سوختن چوب ، زنگ زدن آهن، تغییر رنگ پارچه ، زرد شدن برگ درختان ، هضم غذا، تبدیل شدن شیر به ماست و پنیر از جمله تغییرات شیمیایی هستند.

تغییرات ماده

اهمییت تغییرات شیمیایی:

بشر با توجه به نیاز های خود دست به ساخت موادی می زند که آن مواد خصوصیات مورد نظر را داشته باشند. مثلا ساخت موادی که در مقابل خوردگی مقاومند، زنگ نزنند و دوام بیشتری داشته باشند یا بعضی که در طبیعت قابل تجزیه باشند و آلودگی ایجاد نکنند و این به نوع استفاده از ماده مورد نظر بستگی دارد.

امروزه به وسیله همین تغییرات مواد بسیار با ارزش ساخته می شود به عنوا ن نمونه  نی نی نول آلیاژی از دو عنصر نیکل و تیتانیوم است. به نام فلز با حافظه خوانده می شود .این ماده در صورت له شدن با آب جوش به حالت اولیه باز گشته و در ساخت عینک و بدنه اتومبیل کاربرد دارد.

 

خواص ماده:

هر ماده دارای خواصی است كه با آن ها شناخته می شود مثلا بی رنگ بودن خاصه آب، شور بودن خاصه نمك، اشتعال پذیر بودن خاصه كاغذ و تمایل به زنگ زدن خاصه آهن است.

الف) خواص فیزیكی: به آن دسته از خواص گفته می شود كه مشاهده و اندازه گیری آن ها به تولید ماده جدید منجر نمی شود.

ب) خواص شیمیایی: به مجموعه خواصی گفته می شود كه تمایل یا عدم تمایل یك ماده به شركت در واكنش های شیمیایی را بیان می كند. مثلا اشتعال پذیری خاصه بنزین و عدم اشتعال پذیری خاصه آب است.

 

روی دادن تغییر فیزیکی و تغییر شیمیایی به طور متوالی

مواردی وجود دارد که هر دو تغییر فیزیکی و شیمیایی بر روی یک پدیده، بطور متوالی اتفاق می‌افتند. برای نمونه، با حرارت دادن تکه‌ای قند در لوله آزمایش، ابتدا قند ذوب می‌شود که یک پدیده فیزیکی است. سپس به رنگ قهوه‌ای در می‌آید که نشان‌دهنده شروع تبدیل قند به کربن و یک پدیده شیمیایی است. در ادامه مقداری بخار آب به بالای لوله می‌رسد که نشانه تجزیه قند و ادامه پدیده شیمیایی پیشین است. سپس قطره‌های آب روی دیواره لوله آزمایش پدیدار می‌شود که نشان‌دهنده میعان بخار آب آزاد شده و یک پدیده فیزیکی است. در پایان، در لوله ماده‌ای سیاه رنگ، بی‌مزه و نامحلول در آب (برخلاف قند اولیه) باقی می‌ماند که این ماده ذغال است و با توجه به تغییر رنگ، مزه و حلالیت آن در آب نشان‌دهنده وقوع یک پدیده شیمیایی است.

 

انرژی و تغییرات

تغییرات گرماده: تغییراتی هستند كه با از دست دادن انرژی به صورت گرما همراهند در این گونه تغییرات انرژی واكنش دهنده ها بیشتر از انرژی فرآورده هاست.

انجماد، چگالش و میعان تغییرات گرمادهی هستند که جز تغییرات فیزیکی مواد محسوب می شوند؛ اکسایش، تجزیه هیدروژن پراکسید و واکنش فلزها با اسید تغییرات گرمادهی هستند که جز تغییرات شیمیایی محسوب می شوند.

تغییرات ماده

تغییرات گرماگیر: تغییراتی هستند كه با گرفتن انرژی (گرما) همراهند در این تغییرات انرژی واكنش دهنده ها كمتر از فرآورده هاست.

ذوب، تبخیر و تصعید واکنش های گرماگیر هستند که جز تغییرات فیزیکی اند؛ تجزیه آب و تجزیه آمونیاک نیز واکنش های گرماگیر هستند که جز تغییرات شمیایی اند.

 

سرعت واكنش های شیمیایی: واكنش های شیمیایی با سرعت های متفاوتی انجام می شوند.

سرعت واكنش شیمیایی یعنی سرعت تولید فرآورده ها و یا سرعت مصرف واكنش دهنده ها به بیان دیگر:

 

سرعت واكنش شیمیایی یعنی «تولید فرآورده یا مصرف واكنش دهنده در واحد زمان»

سرعت واکنش های شیمیایی ممکن است سریع باشد مانند انفجار مواد منفجره و یا ممکن است کند باشد مانند زنگ زدن آهن.

توجه داشته باشید كه هر چه انرژی فعال سازی (حداقل انرژی لازم برای شروع واكنش) كمتر باشد سرعت واكنش بیشتر است.

عوامل موثر بر سرعت واکنش

الف) دما:

 آب از هیدروژن و اكسیژن تشكیل شده است . این دو گاز در دمای معمولی هرگز با هم تركیب نمی شوند اما اگر مخلوط این دو گاز را تا حدود ٧٠٠ درجه سانتیگراد حرارت دهیم به سرعت با هم تركیب می شوند و آب پدید می آید.

تغییرات ماده

ب) غلظت:

 با افزایش غلظت برخورد مؤثر بین مولكول های واكنش دهنده بیشتر و واكنش سریعتر می شود.

ج) كاتالیزگر:

 موادی هستند كه سرعت واكنش های شیمیایی را افزایش می دهند اما خود دچار تغییر شیمیایی نمی شوند و در پایان واكنش دست نخورده باقی می مانند مثلا هیدروژن پراكسید (آب اكسیژنه) در گرما و نور به آب و گاز اكسیژن تجزیه می شود افزودن زنگ آهن سرعت تجزیه شدن را افزایش می دهد. اگر مقداری گرد دی اكسید منگنز به آب اكسیژنه اضافه كنیم سرعت واكنش به حدی افزایش می یابد كه شروع به جوشیدن می كند و گرمای قابل ملاحظه ای آزاد می شود.( واكنش گرماده )

نمودار الف تجزیه این ماده بدون حضور كاتالیزگر و نمودار ب تجزیه این ماده با حضور كاتالیزگر را نشان می دهد.

 

تغییرات ماده
 
 
د) سطح تماس:
 با افزایش سطح تماس سرعت واكنش زیاد تر می شود به همین علت است كه خاك اره سریعتر از تنه درخت می سوزد و یا
خوب جویدن غذا هضم آن را آسانتر می كند.
 
 

نوشته شده در یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 18:7| توسط حسین رستمی زاده|

ساختمان زمین

ساختمان زمین

زیر سطح زمینی که ما برآن گام می گذاریم بـر خــلاف سطــــح سـخت و جامد آن ویژگی های خاص خود را دارد. با افزایش عمق هم جنس و هم حالت مواد سازنده زمین تغییر می کند. این همان چیزی است که باعث تعجب و شگفتی می شود!

نحوه پیدایش و تکامل زمین

زمین در بدو پیدایش به صورت کره ای از مواد داغ و نیمه مذاب بود. به تدریج عناصر سنگین تر ته نشین شده و هسته فلزی را به وجود آ وردند و در عین حال عناصر سبک تر به سطوح فوقانی آمده و جبه و پوسته را تشکیل دادند. پس از گذشت چند میلیارد سال زمین سرد شد، سطح زمین جامد گشت، جو زمین شکل گرفت و اقیانوس به وجود آمدند. تکامل زمین هنوز هم ادامه دارد.

پوسته زمین توسط فوران های آتشفشانی در کف اقیانوس ها نوسازی شده، دائما بر اثر زمین لرزه ها و حرکت های قاره ای در حال تغییر و تحول است. تناسب گازهای مختلف در جو زمین نیز بر اثر دخالت های انسان به آرامی در حال تغییر است.

ساختمان زمین

 کره زمین را براساس تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی آن به چند لایه تقسیم می نمایند.

1. پوسته(crust)

سرعت و حرکت لرزش ها ی درون زمین به ترکیب بندی و چگالی موادی که لرزه ها در میان آن قرار گرفته اند بستگی دارد . زمین شناسان با آنالیز کردن این لرزش ها به جزئیات فراوانی از عمق زمین پی می برند.

سنگ های داغ در جبه زمین به آهستگی به سمت بالا حرکت می کنند در حالی که سنگ های سردتر نزدیک سطح به درون فرو می روند چرا که مواد داغ سبک تر از مواد سرد می باشند. به این بالا آمدن و فرو رفتن در دماها ی مختلف انتقال گرما گفته می شود .

با جریان جبه زمین، پوسته زمین به تکه ها یی تقسیم می شود که به آن ها صفحه های تکتونیک (tectonic)می گویند. این صفحه ها مانند شکسته های یخ در یک دریاچه یخ بسته است.

 

حرکات آهسته جبه منجر به حرکت پوسته و در نتیجه حرکت قاره ها، شکل گیری کوهستان ها، آتشفشان ها و زلزله ها می گردد.

ساختمان زمین

پوسته زمین از دو بخش تشکیل می شود:

 بخش سیال (SIAL ):  بخش سیال (SIAL ) که بیشتر از سنگ های گرانیتی و گرانودیوریت تشکیل شده و به علت فراوانی عناصر سلیسیم و آلومینیوم ( SI-AL ) بنام سیال خوانده می شود.

 بخش سیما ( SIMA ):  بخش سیما ( SIMA ) که قشر زیرین پوسته است و بیشتر از بازالتی تشکیل شده و به علت دارا بودن سیلسیم و منیزیم ( SI-MG ) به نام سیما معروف است .

 

2. گوشته یا جبه (mantle)

در زیر پوسته، تا عمق 2900 کیلومتری، لایه ای ضخیم به نام جبه وجود دارد. جبه به طور کامل سفت نیست بلکه می تواند به آرامی جریان هایی داشته باشد.

پوسته زمین روی جبه معلق است درست مانند تخته ای روی آب

همان گونه که یک تخته ضخیم بیشتر از یک تخته نازك از سطح آب بالا می آ ید، پوسته ضخیم قاره ای بالاتر از پوسته اقیانوسی قرار می گیرد. حرکت آرام سنگ ها در جبه باعث حرکت قاره ها و درنتیجه بروز زمین لرزه، آتشفشان و شکل گیری محدوده کوهستان ها می شود.

ساختمان زمین

در گوشته نیز خصوصیات امواج لرزه ای تغییر می نماید که با توجه به همین تغییر به چندبخش تقسیم می شود:

 

الف ) لایه بالایی:

این بخش منشاء بسیاری از فعالیت های زمین شناسی مانند زلزله های عمیق و تغییر مکان قاره ها است. بخش بالایی همراه با پوسته یک لایه به ضخامت ٧٠ تا ١٠٠کیلومتر را تشکیل می دهد که سنگ کره خوانده می شود . سنگ کره به قطعاتی تقسیم شده که به هر یک از آن هاصفحه‌ می گویند. صفحه ها نسبت به یکدیگر در حال تغییر و جابجایی می باشند که این حرکت ها رویدادهای زمین شناسی را به وجود می آورد.

در زیر سنگ کره ناحیه ای به نام “سست کره”‌ معروف است .سرعت امواج لرزه ای در این قسمت کاهش می یابد و به لایه ای کم سرعت هم معروف است.

 

ب) ناحیه عبور :

این منطقه بین ٤٠٠ تا حدود ١٠٠٠ کیلومتری عمق زمین است . در این قسمت شاهد افزایش نسبی سرعت امواج هستیم که بیانگر تغییر ماهیت سنگ های این قسمت است.

 

ج ) گوشته پایینی:

در زیرگوشته زمین از عمق ٢٩٠٠ کیلومتری تا مرکز زمین هسته زمین قراردارد. در این قسمت سنگ ها چگال و بسیار الاستیک اند و سرعت امواج زلزله به صورت تقریباً یکنواختی افزایش می یابد.

 

3. هسته(core)

در مرکز زمین هسته قرار دارد . هسته بیشتر از آهن، نیکل و احتمالا مقدار کمی عناصر سبک تر نظیر سولفور و اکسیژن تشکیل شده است . قطر هسته حدودا 7100 کیلومتر، کمی بیشتر از نصف قطر زمین و تقریبا به اندازه مریخ می باشد . حدودا 2250 کیلومتر از قسمت بیرونی هسته مایع است. حرکت هسته باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین می گردد. زمین شناسان معتقدند که حدود 2600 کیلومتر از بخش داخلی هسته با همان مواد تشکیل دهنده قسمت های بیرونی هسته ساخته شده اما به شکل جامد است.

ساختمان زمین

بخش داخلی تقریبا چهار پنجم ماه است. زمین به سمت هسته رفته رفته داغ و داغ تر می شود. در زیر پوسته قاره ای دما حدود ١٠٠٠ درجه سانتیگراد است. در زیر پوسته دما تقریبا در هر کیلومتر به سمت عمق ١ درجه سانتیگراد گرمتر می شود . زمین شناسان بر این باورند که دمای هسته زمین بین  ٣٧٠٠ تا ٤٣٠٠ درجه سانتیگراد می باشد.  قسمت داخلی هسته می تواند دمایی معادل ٧٠٠٠ درجه سانتیگراد یعنی گرمتر از دمای سطح خورشید داشته باشد که البته این قسمت به علت فشار بی اندازه زیاد همچنان به شکل جامد است.

 

نوشته شده در یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 18:4| توسط حسین رستمی زاده|

 

 

عنكبوت پرنده،با 2 جفت چشم + عکس


نتايج يک مطالعه جديد نشان مي دهد عنکبوت پرنده چهارچشم يک گونه منحصر به فرد در قلمرو موجودات شکارچي محسوب مي شود.

 

عنكبوت هاي پرنده با نام علمي Hasarius adansoni داراي دو جفت چشم هستند. چشم هاي جانبي به حشره براي ديدن حركات كمك مي كند و چشم هاي اصلي مانند عمق سنج عمل مي كنند.
 
دو جفت چشم در كنار يكديگر يك سيستم بينايي استريو ايجاد مي كند که به عنکبوت براي تعيين مسافت و شکار طعمه مورد نظر کمک زيادي مي کند.
 
در سيستم بينايي استريو در انسان، تصاوير از زواياي مختلف در سمت راست و چپ به مغز ارسال مي شود. ساير حيوانات و حشرات با تنظيم فاصله کانوني يا چرخش سر به اطراف مي توانند تصوير مختلف را ببينند، به طوري که اشياي نزديک تر با سرعت بيشتري در مقايسه با اشياي دورتر ديده مي شوند.
 
سيستم بينايي عنکبوت پرنده فاقد سيستم تنظيم کانوني است، اما با استفاده از يک جفت چشم اصلي درشت و يک جفت چشم جانبي کوچک مي تواند عمق و فاصله تصوير را درک کند.
 
به گفته آکيهيسا تراکيتا، زيست شناس دانشگاه اوزاکاي ژاپن و سرپرست تيم تحقيقاتي، چشم عنکبوت پرنده به جاي داشتن يک لايه از سلول هاي گيرنده نور در شبکيه داراي چهار لايه گيرنده نور است.
 
دو لايه نزديک به سطح داراي رنگدانه ماوراي بنفش و لايه هاي عميق تر داراي رنگدانه حساس به نور سبز هستند.
بررسي سيستم بينايي و ساختار شبکيه عنکبوت براي درک عمق و مسافت اشياء مي تواند الهام بخش محققان براي طراحي سيستم هاي رايانه‌يي بينايي براي ربات ها باشد.
نوشته شده در جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 16:7| توسط حسین رستمی زاده|

آیا میدانید سیب و گلابی نیز نفس میکشند یا نه؟

سیب و گلابی

سیب و گلابی دارای لوله های هوایی هستند که به آن ها اجازه میدهد نفس بکشند و اگر در این تنفس خللی وارد شود،میوه شروع به خراب شدن میکند.

این گذرگاه های هوا،ساختار های میکروسکوپی کوچکی برای تامین اکسیژن هستند و در سلامت میوه،عناصر تعیین کننده ای به حساب می آیند.

محققان دانشگاه کاتولیک(لوی ون)بلژیک برای اولین بار این گذرگاه های هوا را مشاهده کردند و به این ترتیب فرضیه مبتنی بر وجود آنها را اثبات کردند.

این گذرگاه های هوا در سیب شبیه به فضاهای خالی نامنظمی میان سلول ها هستند حال آن که در گلابی ها،به کانال هایی ظریف و مرتبط با یکدیگر میمانند.

سیب و گلابی بعد از چیده شدن همچنان تنفس میکنند.برای سالم نگاه داشتن این میوه ها باید حداقل میزان لازم اکسیژن به همه ی سلول های آنهابرسد،در غیر این صورت سلول های میوه رفته رفته میمیرند و در نتیجه داخل میوه شروع به قهوه ای شدن میکند و کیفیت آن افت میکند.

به همین دلیل است که میوه ها برای سالم ماندن باید در انبارهای خنک با میزان کنترل شده ی اکسیژن نگه داری شوند.

پیتر فربوون از دانشگاه لوی ون می گوید:هنوز روشن نیست که گذرگاه های هوا در میوه ها چگونه تکامل میابند و چرا سیب ها ساختار تو خالی دارند اما گلابی ها دارای شبکه هایی از کانال های میکروسکوپی هستند؟

با این حال نتیجه ی این تحقیق نشان میدهد که چرا گلابی ها در انبار تا این حد خراب شدنی هستند.به گفته ی او کانال های میکروسکوپی هوا در گلابی ها بسیار باریک و کوچک و میزان اکسیژنی که به هسته ی میوه میرسد بسیار محدود است و زمانی که سطح اکسیژن،اندکی به زیر حد مطلوب میرسد،سلول های گلابی از نفس می افتند.


نوشته شده در جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 1:38| توسط حسین رستمی زاده|

آزمایش چکیدن قیر ، طولانی ترین آزمایش جهان

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up1/04237747753476471244.jpg

 

آزمایش “چکیدن قیر” نام آزمایشی است که طی ۸۵ سال گذشته در حال اجرا بوده است و از سال ۱۹۲۷ و توسط “توماس پارنل” فیزیکدان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا آغاز شده است.

وی این آزمایش را به منظور اثبات اینکه قیری مشتق شده از ذغال سنگ، ماده ای به شدت شکننده که می توان آن را با چکش به چند قطعه تقسیم کرد، در واقع مایعی به شدت چسبنده است، آغاز کرد. این ماده در دمای اتاق با سرعتی بسیار پایین جاری می شود.

پارنل این قیر را ذوب کرده و درون قیفی شیشه ای ریخته و آن را برای سه سال به حال خود گذاشت تا سرد شود. سپس قیف را بالای ظرفی پیاله مانند آویزان کرده و به انتظار نشست.

هشت سال بعد یک قطره از قیر به درون ظرف چکید. ۹ سال پس از آن قطره ای دیگر به درون ظرف افتاد. پارنل قطره دوم را به ثبت رساند اما به اندازه ای عمر نکرد که بتواند چکیدن قطره سوم را در سال ۱۹۵۴ ببیند. پس از آن آزمایش وی به گوشه ای از آزمایشگاه خاک گرفته اش در بخش فیزیک دانشگاه منتقل شده و به فراموشی سپرده شد.

در سال ۱۹۶۱ با پیوستن “جان مینستوم” به بخش فیزیک این دانشگاه این آزمایش دوباره دیده شد و وی از دانشگاه درخواست کرد آن را به نمایش درآورد اما مورد توجه قرار نگرفت با این همه در سال ۱۹۷۵ وی توانست بخش فیزیک دانشگاه را راضی کند تا این آزمایش را برای عموم به نمایش بگذارد.

 


http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up1/29319436600083827977.jpg

 

امروز این آزمایش به صورت آنلاین برای علاقمندان به نمایش گذاشته شده است. در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۰۰ هشتمین و جدیدترین قطره این قیر به درون ظرف چکید و “مینستوم” معتقد است زمان چکیدن قطره بعدی به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، به ویژه به این دلیل که با آزاد شدن گازهای موجود در این ماده، مدت زمان چکیدن قطره های قیر طولانی تر می شود.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، با این همه انتظار نمی رود قطره نهم تا پیش از سال ۲۰۱۳ به درون ظرف بچکد. نکته جالب توجه اینجا است که تا پایان این آزمایش راه طولانی در پیش است و احتمال می رود در صورتی که کسی این مجموعه شیشه ای را از بین نبرد، آزمایش تا ۱۰۰ سال دیگر پایان گیرد

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 20:31| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت